Over ons

Het Zeeuws-Vlaams Kamerkoor werd halverwege de vorige eeuw opgericht en bestaat op dit moment uit 25 enthousiaste en goede zangers, afkomstig uit heel Zeeuws-Vlaanderen. Het koor heeft de laatste jaren een kwaliteitsslag gemaakt en daarbij een hoog (amateur) niveau bereikt. Het koor zingt het klassieke koorrepertoire, van renaissance tot romantiek en af en toe moderne werken, waaronder ook wereldlijke muziek.
In het voorjaar van 2019 nam Marcel van Westen afscheid als dirigent, na het koor 14 jaar lang met groot vakmanschap en geestdrift te hebben geleid. Hij werd opgevolgd door Pascal Lesthaege.

Grote werken die het koor de laatste jaren uitvoerde zijn: het Gloria van Vivaldi, de Maria Vespers van Pergolesi, het Requiem van Fauré, het Requiem van Mozart, Cantate 117 en 190 van Bach en de Petite Messe Solennelle van Rossini. In 2016 werd werk van Caldara uitgevoerd, o.a. het Stabat Mater en de Missa Quia mihi et tibi en in 2017 stond John Rutters Requiem op de lessenaar. In 2018 werd een Te Deum concert verzorgd met medewerking van solisten en begeleidingsorkest.

In 2019 werd in het kader van 75 jaar Bevrijding van Zeeuws-Vlaanderen een Requiemconcert gehouden. Het Requiem van Michael Haydn en het Requiem van Ferdinand Schubert werden uitgevoerd. Hierbij werd het koor begeleid door Ty Zeeuws Kamerorkest terwijl 4 topsolisten de soli verzorgden.

Het is intussen traditie geworden, dat het koor medewerking verleent aan de jaarlijkse Carolservice, een Dienst van Lezingen en Liederen. Deze vindt altijd plaats op de laatste zondag voor kerstmis, in de RK kerk van Philippine. Ook werkt het koor vaak mee aan bepaalde projecten, zoals het vredesvlamconcert in Cadzand, en (in 2019) aan een project rond de in 1493 in Axel geboren componist Lupus Hellinck. Daarnaast worden ook zomerconcerten verzorgd.